
The closure of ERT: public service broadcasting and austerity politics in
Greece
Eleftheria Lekakis

Publication date
08-06-2023

Licence
This work is made available under the CC BY-NC 4.0 licence and should only be used in accordance with that
licence. For more information on the specific terms, consult the repository record for this item.

Citation for this work (American Psychological Association 7th edition)
Lekakis, E. (2013). The closure of ERT: public service broadcasting and austerity politics in Greece (Version
1). University of Sussex. https://hdl.handle.net/10779/uos.23415479.v1

Published in
Open Democracy [weblog article, 14 June 2013]

Copyright and reuse:
This work was downloaded from Sussex Research Open (SRO). This document is made available in line with publisher policy
and may differ from the published version. Please cite the published version where possible. Copyright and all moral rights to the
version of the paper presented here belong to the individual author(s) and/or other copyright owners unless otherwise stated. For
more information on this work, SRO or to report an issue, you can contact the repository administrators at sro@sussex.ac.uk.
Discover more of the University’s research at https://sussex.figshare.com/

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
mailto:sro@sussex.ac.uk
https://sussex.figshare.com/


The closure of ERT: public service broadcasting and austerity 
politics in Greece

Article  (Unspecified)

http://sro.sussex.ac.uk

Lekakis, Eleftheria (2013) The closure of ERT: public service broadcasting and austerity politics 
in Greece. Open Democracy [weblog article, 14 June 2013]. ISSN 1476-5888 

This version is available from Sussex Research Online: http://sro.sussex.ac.uk/id/eprint/53568/

This document is made available in accordance with publisher policies and may differ from the 
published  version or from the version of record. If you wish to cite this item you are advised to 
consult the publisher’s version. Please see the URL above for details on accessing the published 
version. 

Copyright and reuse: 
Sussex Research Online is a digital repository of the research output of the University.

Copyright and all moral rights to the version of the paper presented here belong to the individual 
author(s) and/or other copyright owners.  To the extent reasonable and practicable, the material 
made available in SRO has been checked for eligibility before being made available. 

Copies of full text items generally can be reproduced, displayed or performed and given to third 
parties in any format or medium for personal research or study, educational, or not-for-profit 
purposes without prior permission or charge, provided that the authors, title and full bibliographic 
details are credited, a hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the 
content is not changed in any way. 

http://sro.sussex.ac.uk/


The closure of ERT: public service broadcasting and
austerity politics in Greece

opendemocracy.net /eleftheria-lekakis/closure-of-ert-public-service-broadcasting-and-austerity-
politics-in-greece

Eleftheria Lekakis

On Tuesday, the Greek government announced the immediate closure of their public broadcaster, ERT.
This simple piece of news from Greece came as a shock to the world. Yet this event is symptomatic of
the relatonship between media and politics in today's world.

ERT's headquarters hung with protest banners. linmtheu/Flickr. Some rights reserved.

On the unquiet Wednesday of June 11, 2013, while turmoil continued in Turkey, the Greek government
announced the immediate closure of the Hellenic Broadcasting Corporation (ERT) through a dubious
legislative act, putting 2,780 employees out of work. These people were employed in 5 TV stations
(ET1, NET, ET3, ERT World and ERT HD), 29 radio stations (too many to mention here), at the ert.gr
website, the ERT digital archive, and the Radiotileorasi magazine, as well as the National Symphonic
Orchestra and the Contemporary Music Orchestra.

This simple piece of news in the Greek world of news came as a shock to the global world of news. A
number of protests in Greece and cities across the globe followed the closure, protestors
demonstrating in solidarity with the recently redundant employers and against the government
stripping the country of a public service. Upon its release, while thousands of Athenians took to ERT's
headquarters, Greek, Turkish, and other European groups and individuals declare their solidarity all
over the internet. Many politicians and citizens have declared their disappointment and voiced
disconcert for this austerity-orchestrated decision and its rapid implementation. Finally, the big trade
unions called for a 48-hour general strike in Greece after the closure of ERT.

As soon as the ERT signal died out, social media, as well as supporting local channels and

https://www.opendemocracy.net/eleftheria-lekakis/closure-of-ert-public-service-broadcasting-and-austerity-politics-in-greece


transnational organizations, offered technical support for the airing of breaking news, while its former
reporters keep reporting on the death of journalism in Greece. The story of the shutdown of the Greek
state-run broadcaster is a historic event with unprecedented and unforeseeable consequences.

As this is a constantly unraveling and interlaced matter, I will tell this story in three parts. I will first
outline the fickle nature of Public Service Broadcasting (PSB) in a liberalised global media landscape.
Secondly, this piece will present the arguments advanced as based on problematic narratives of choice
vis-à-vis control. Thirdly, there is the issue of the permeation of austerity and the hidden injuries of the
Troika's economic adjustment programmes. Ultimately, I wish to reflect on the latest developments in
Greece through the lens of the sudden shut down of ERT, and, more broadly, the relationship between
media and politics.

Broadcasting is defined by the interests and values of those that govern and inhabit it. Crudely, public
service broadcasting (PSB) is an independent formation protected as a democratic right and, in that
sense, it differs from commercial service broadcasting (CSB) which is a formation dependent on
private interests and allowed through policy based on the principles of the free market and competition.
The first draws funds from the state and from citizens in order to safeguard the delivery of fundamental,
objective and unbiased information, education and entertainment (a choice of words based on the
ethos of the BBC, as dictated by its first leader, John Reith). At the heart of PSB is the safeguarding of
the idea of the public interest. This includes the ideas of equal representation informing reportage that
benefits a collective commons that forms the foundation for a nation.

The other side of the debate is the one which has been advocated by neoclassical capitalists,
proponents of the idea that once you deregulate a market—removing it from the control of the
government—the market will empower consumers and promote freedom as it provides the people what
they want, as they will choose it. This is different to the anti-neoliberal argument that free media equal
free people, as the free market proponents propose that free people equal free media, evident in Beck
and Beck-Gernsheim's observation of 'institutionalized individualism'. In this manner, these two
arguments are about the relationship between choice and control, and are reproduced in specific
framings.

There are two major narratives to be identified in the framing of the issue. The first one is articulated by
the current establishment. According to a statement made by the Greek PM, who had, interestingly,
previously served as Minister of Culture, ERT was a corruption-ridden organisation, which saw fat
wages for some fat cats and no audience interest from the Greek population. Indeed, nepotism on
behalf of the state did interfere with the hiring of ERT’s core personnel since the 1980s. Until the mid-
1990s, ERT did see a decline in viewer numbers, but it rose again in the beginning of 2000s. Yet, this
is a problematic statement, which either accepts that television should only appeal to popular culture or
negates the right to information to the people that relied on ERT's channels for their daily information.
Therefore, goes the argument, major restructuring is needed. This restructuring is going to include
digital media expansion, the reduction of employee numbers by half, and leave the country without PSB
from June to August, when the reformed Greek PSB (NERIT) is scheduled to start its operations.

This narrative is wholeheartedly embraced by only one party of the Greek opposition: Golden Dawn.
According to a statement made by the ultra right political party's leader in response to ERT's switch off,
"our government-funded revilers… owe us, as they have been insulting and slandering us through
channels that do not belong to them, but to the Greek people!". This idea is concurrently and curiously
supported by certain liberals who assert that information is something truthful, something which needs
to be cleansed to the core of its producing and distributing mechanism. It is predictable that, as such, it
has been met by dissent from a variety of fronts.

The other side of the argument is that the vanishing of media serving the public interest is a blatant
form of political repression, to say the least. The argument continues that access to information which
is not driven, filtered, manipulated or skewed by private interests is an indispensable democratic right
and that the abrupt abolition of this type of information constitutes an anti-democratic act. Most notably,

http://www.dailymotion.com/video/x10u5j0_%CE%B7-%CE%B1%CF%80%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%83%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%AC-%CF%83%CE%B5-%CE%B2%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%B6%CE%AD%CE%BB%CE%BF-%CE%BA%CE%BF%CF%85%CE%B2%CE%AD%CE%BB%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%25B
https://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=1475570


in the ERT studios, placards read "the revolution will not be televised" and "the government announced
the shutting down of ERT, instead of ERT announcing the shutting down of the government".

Finally, the influence of global economic powers is an element of this story needs to be particularly
underscored. The rationale, design, and execution of the decision to dismantle and make ERT
temporarily disappear are the consequences of the austerity governance of Greece. Greek newspaper
To Vima reports that it could have been ERT's 2012 annual cost of 300,000 euros that attracted the
government's attention in their desperate search to fill a hole in the money bag designated for the
Troika. A global financially driven regime permeates our global futures.

International support to the cause is reverberating across digital soundscapes. The EURO-MEI (a
regional section of the global umbrella union representing workers in the media, entertainment and
arts) President called on the Greek Prime Minister Samaras "to reverse this incomprehensible and
dangerous decision immediately". The BBC's editorial director, who is also on the European
Broadcasting Union (EBU) board demonstrated concern over the developments in Greece and
declared that: "When countries are in difficulty, there's an even bigger need for public service
broadcasting and for independent, impartial news coverage. I hope that's restored in Greece as soon
as possible".

Greece is left with no media coverage of its public interest. While, historically, ERT has been a heavily
bureaucratic institution in respects pertaining its power and budget distribution bias, it was the only
media institution that reported on and broadcasted to all parts of Greece, creating a sense of social
cohesion, and included content on the world, fostering a global understanding. As ERT's official
statement after its closure explained: "We believe that TV has a mission: to show the way to collective
effort, to make us cry, to make us laugh, to problematise things, to make us learn about the world far
from us and the world next to us".

Meanwhile, ERT is still broadcasting across digital channels. 

 

References

Beck, U. and Beck-Gernsheim, E. (2002) Individualization: Institutionalized Individualism and its Social
and Political Consequences, London: Sage.

http://www.tovima.gr/media/article/?aid=517256
http://www3.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/Frontpage News/2013/06/20130612_mediaunions_ERT.pdf
http://www.guardian.co.uk/media/2013/jun/12/ert-shutdown-european-broadcasting-union-makeshift-studio-greece
http://www.youtube.com/watch?v=2nhX4S4Zdnc

	The closure of ERT: public service broadcasting and austerity politics in Greece
	The closure of ERT: public service broadcasting and austerity politics in Greece

